Mercedes A W176 kusi nowoczesnym wyglądem i prestiżem, ale nie każdy z oferowanych silników zasługuje na rekomendację. Problematyczne okazują się benzynowe jednostki 1.6 i 2.0 z oznaczeniem M270, które bywają podatne na awarie rozrządu i nagarowanie zaworów. Warto też uważać na diesle 1.5 dCi współpracujące z Renault – opinie użytkowników często wskazują na ich ograniczoną trwałość.
Jakie są dostępne silniki w Mercedesie A W176?
Mercedes A W176 był dostępny z szeroką gamą jednostek napędowych – zarówno benzynowych, jak i wysokoprężnych, z przewagą silników czterocylindrowych. Wśród silników benzynowych do wyboru były wersje o pojemności 1.6 oraz 2.0, a także specjalna, sportowa odmiana 2.0 Turbo (A45 AMG). Oferta diesli obejmowała jednostki 1.5, 1.8 i 2.1. Największym zainteresowaniem wśród benzyn cieszyły się modele A180 (1.6 122 KM) i A200 (1.6 156 KM), a także turbodoładowane A250 (2.0 211 KM) oraz sportowa A45 AMG (2.0 360-381 KM). Podstawę oferty diesli stanowiły A160 CDI (1.5 dCi 90 KM), A180 CDI (1.5/1.8 109 KM), A200 CDI (1.8/2.1 136 KM) oraz A220/A250 CDI (2.1 170/177 KM).
W poniższej tabeli zebrano najważniejsze dane dotyczące wersji silnikowych dostępnych w Mercedesie A W176:
Wersja | Rodzaj paliwa | Pojemność (cm³) | Moc (KM) | Lata produkcji | Oznaczenia silnika |
---|---|---|---|---|---|
A160 | Benzyna | 1 595 | 102 | 2012-2018 | M270 DE16AL |
A180 | Benzyna | 1 595 | 122 | 2012-2018 | M270 DE16AL |
A200 | Benzyna | 1 595 | 156 | 2012-2018 | M270 DE16AL |
A250 | Benzyna | 1 991 | 211 | 2012-2018 | M270 DE20AL |
A45 AMG | Benzyna | 1 991 | 360/381 | 2013-2018 | M133 DE20AL |
A160 CDI | Diesel | 1 461 | 90 | 2012-2018 | OM607 |
A180 CDI | Diesel | 1 461/1 796 | 109 | 2012-2018 | OM607/OM651 |
A200 CDI | Diesel | 1 796/2 143 | 136 | 2012-2018 | OM651 |
A220 CDI/A220 d | Diesel | 2 143 | 170 | 2012-2018 | OM651 |
A250 CDI | Diesel | 2 143 | 177 | 2013-2015 | OM651 |
Paleta silników w A W176 powstała w wyniku współpracy Mercedesa, m.in. z Renault (silnik 1.5 dCi – OM607). Przy zakupie egzemplarza z dieslem należy pamiętać o istotnych różnicach konstrukcyjnych między jednostkami. Każdy ze wskazanych silników wykazuje odmienne cechy, mające wpływ na koszty eksploatacji i typowe usterki, zwłaszcza po kilku latach użytkowania.
Które silniki Mercedesa A W176 mają najwięcej problemów?
Najwięcej problemów w Mercedesie A W176 sprawiają benzynowe silniki 1.6 turbo (oznaczenia M270, głównie wersje A180 i A200) oraz wysokoprężne jednostki 1.5 dCi (OM607, A180 CDI), pochodzące od Renault. M270 boryka się z awariami rozrządu (rozciągający się łańcuch po przebiegu ok. 80-120 tys. km), nadmiernym zużyciem oleju oraz notorycznymi wyciekami z obudowy termostatu. Z kolei OM607 odznacza się częstym zapychaniem filtra DPF, awariami wtryskiwaczy i nietrwałym osprzętem napędu rozrządu.
Warianty A250 i A45 AMG, czyli mocniejsze jednostki benzynowe 2.0 turbo (M133/M270) również nie są wolne od usterek, chociaż ich problemy dotyczą głównie awarii turbosprężarek i podwyższonego zużycia oleju oraz delikatnych układów wtryskowych. W przypadku wersji diesla OM651 (np. A200 CDI, A220 CDI), dochodzi do awarii paska rozrządu, zużywania się napinaczy i nieszczelności układu chłodzenia. Ryzykownym wyborem są także silniki 1.6 benzyna bez turbo (M270), w których obserwuje się problemy z wtryskiem paliwa oraz cewkami.
Najwięcej poważnych awarii i największych kosztów generują następujące silniki Mercedesa A W176:
- 1.6 turbo benzyna M270 (A180, A200) – łańcuch rozrządu, wycieki, nadmierne zużycie oleju
- 1.5 dCi diesel OM607 (A180 CDI) – filtr DPF, układ wtryskowy, rozrząd
- 2.0 turbo benzyna M133/M270 (A250, A45 AMG) – turbosprężarka, układ wtryskowy, zużycie oleju
- 2.1 diesel OM651 (A200 CDI, A220 CDI) – napinacze rozrządu, układ chłodzenia, wtryskiwacze
Wszystkie powyższe jednostki wykazują znacznie większą podatność na kosztowne i powtarzające się awarie w porównaniu do innych dostępnych silników w gamie Mercedesa A W176. To właśnie te wersje użytkownicy i niezależne warsztaty najczęściej wymieniają jako problematyczne.
Na co zwrócić uwagę podczas zakupu Mercedesa A W176 pod kątem silnika?
Podczas zakupu Mercedesa A W176 warto szczegółowo sprawdzić typ silnika, jego kod oraz aktualny przebieg serwisowy. Największą uwagę poświęć historii regularnych wymian oleju – w silnikach benzynowych M270 i M274 nieregularność w tym zakresie często prowadzi do problemów z rozciąganiem łańcucha rozrządu już przy przebiegach rzędu 80–120 tys. km. W dieslach OM607 typowa jest zwiększona konsumpcja oleju oraz awarie wtryskiwaczy przy wyższych przebiegach.
Koniecznie sprawdź, czy silnik był objęty serwisem akcji przywoławczych, takich jak wymiana wadliwych napinaczy rozrządu lub aktualizacje sterownika silnika. Przy oględzinach silnika wsłuchaj się w pracę rozrządu — grzechotanie przy zimnym rozruchu bywa sygnałem zużycia. Skontroluj również wycieki na łączeniach miski olejowej i pokrywy zaworów – szczelność tych elementów w W176 jest często problematyczna, zwłaszcza w okolicach 100 tys. km przebiegu.
Przed zakupem zwróć uwagę na następujące kwestie związane z silnikiem:
- Obecność i stan książki serwisowej z udokumentowanymi wymianami oleju co maksymalnie 15 tys. km
- Brak wycieków oleju oraz śladów dmuchania spod uszczelki głowicy
- Przyrost oleju w silnikach diesla (paliwo w oleju może świadczyć o problemach z regeneracją DPF lub wtryskami)
- Stan łańcucha rozrządu (weryfikacja dźwięków oraz historii wymiany, jeśli przebieg powyżej 100 tys. km)
- Prawidłowa praca turbiny, brak gwizdów/trzasków przy przyspieszaniu
Dzięki zwróceniu uwagi na powyższe elementy znacznie zwiększasz szansę na zakup Mercedesa A W176 z niezawodnym i trwałym silnikiem. Bardzo istotna jest obecność pełnej dokumentacji oraz brak niepokojących odgłosów dochodzących z bloku silnika i osprzętu.
Dlaczego warto unikać niektórych silników w Mercedesie A W176?
Niektóre silniki w Mercedesie A W176 warto omijać ze względu na powtarzające się, kosztowne i trudne do usunięcia usterki, które wpływają zarówno na komfort użytkowania, jak i wartość odsprzedaży auta. Najwięcej problemów zgłaszają użytkownicy jednostek benzynowych 1.6 (oznaczenie M270, szczególnie wersje 122 i 156 KM z lat 2012-2015) oraz wysokoprężnych 1.5 dCi (oznaczenie OM607, produkcji Renault), znanych z awaryjnych wtryskiwaczy oraz rozciągających się łańcuchów rozrządu.
Główne ryzyka związane z użytkowaniem tych silników obejmują zwiększone zużycie oleju, nagłą utratę mocy oraz konieczność bardzo kosztownych napraw już po stosunkowo niewielkim przebiegu. Modele M270 borykają się z wadami uszczelek pod głowicą, co prowadzi do przedostawania się oleju do układu chłodzenia i poważnych awarii termicznych. W silnikach OM607 nierzadko pojawiają się też wycieki oleju z turbiny oraz zapychające się filtry cząstek stałych (DPF), które w warunkach miejskich przyspieszają uszkodzenie jednostki.
Jednostki te mają również negatywny wpływ na rynkową wycenę auta przy odsprzedaży – kupujący są świadomi typowych awarii, przez co samochody z problematycznymi silnikami tracą na wartości szybciej niż wersje z uznanymi za niezawodne jednostkami. Często w internecie można spotkać oferty takich aut już po dużych naprawach silnika lub ze zaniżoną ceną, właśnie z powodu powyższych problemów.
Jakie są koszty napraw i typowe awarie problematycznych silników w A W176?
W przypadku problematycznych silników Mercedesa A W176, najczęstsze awarie dotyczą jednostki 1.6 i 2.0 turbo (oznaczenia M270 oraz M133 AMG), a także diesla 1.5 dCi (OM607). Najdroższe usterki wiążą się z rozciągającym się łańcuchem rozrządu, awariami wtryskiwaczy czy uszkodzeniami turbosprężarki – koszty napraw często przekraczają kilka tysięcy złotych.
W praktyce właściciele niesprawnych egzemplarzy muszą liczyć się z powtarzającymi się usterkami układu chłodzenia, zużyciem sprzęgła z podwójnym kołem zamachowym (szczególnie w wersjach wysokoprężnych) oraz problemami z elektryką silnika. Do często raportowanych awarii należy także zużycie napinacza rozrządu i awarie pompy oleju, co grozi zatarciem silnika.
Poniżej przedstawiono orientacyjne koszty typowych napraw dla wybranych wadliwych silników w A W176:
Silnik | Typowa awaria | Koszt naprawy (PLN) |
---|---|---|
1.6/2.0 M270 | Wymiana łańcucha rozrządu | 3500-5000 |
1.6/2.0 M270 | Awarie wtryskiwaczy | 1000-1500 / sztuka |
1.5 dCi OM607 | Wymiana sprzęgła z kołem dwumasowym | 2700-3600 |
1.5 dCi OM607 | Uszkodzenie wtryskiwacza | 700-1300 / sztuka |
2.0 M133 AMG | Awarie turbosprężarki | 5000-8000 |
Tabela wyraźnie pokazuje, że naprawy problematycznych jednostek potrafią być kosztowne i nie ograniczają się do jednego newralgicznego elementu – obciążają portfel właściciela na różnych polach. Z tych powodów przegląd historii serwisowej oraz diagnostyka konkretnego silnika przed zakupem mają duże znaczenie przy unikaniu wysokich kosztów eksploatacyjnych.
Który silnik Mercedesa A W176 jest najlepszym wyborem pod względem niezawodności?
Najlepszym wyborem pod względem niezawodności w Mercedesie A W176 jest benzynowa jednostka 1.6 Turbo o oznaczeniu M270 (wersje A180/A200 o mocy 122 i 156 KM). Silnik ten wyróżnia się prostą konstrukcją, brakiem poważnych typowych wad fabrycznych oraz niską awaryjnością podzespołów, takich jak układ wtryskowy czy turbosprężarka. Wieloletnie obserwacje pokazują, że w tym silniku nie notuje się problemów z rozrządem, zużyciem oleju czy zacinającymi się napinaczami – co jest powszechne w innych wariantach.
Trwałość docenia się także w przypadku bazowych wersji wysokoprężnych – szczególnie 1.5 dCi (oznaczenie Renault K9K, A180d). Przy właściwej eksploatacji i regularnych wymianach oleju bez problemu pokonują one przebiegi powyżej 300 tys. km. Tego typu silniki są również tańsze w serwisowaniu i znacznie mniej narażone na kosztowne naprawy związane z układem wtryskowym czy turbosprężarką.
Na tle innych konstrukcji, to właśnie M270 oraz K9K uchodzą za najbezpieczniejszy wybór pod kątem eksploatacji przez kilka lat bez poważniejszych usterek.