Najlepszym wyborem pod względem stosunku osiągów do kosztów eksploatacji w Mercedesie GLK okazuje się jednostka 2.2 CDI. Łączy rozsądne zużycie paliwa z trwałością, a przy tym oferuje sprawną dynamikę na co dzień – wyprzedza pod tym względem zarówno wersje benzynowe, jak i mocniejsze diesle. Sprawdź, dlaczego właśnie ten silnik zyskał opinię najkorzystniejszego wariantu dla kierowców szukających równowagi pomiędzy kosztami a przyjemnością z jazdy.
Jakie silniki oferowano w Mercedesie GLK i czym się różnią?
Mercedes GLK był dostępny z szeroką gamą silników benzynowych oraz wysokoprężnych, zarówno czterocylindrowych, jak i sześciocylindrowych. Wśród diesli dominowały jednostki o pojemności 2.1 oraz 3.0 l (CDI BlueTEC), natomiast w segmencie benzyn dużą popularnością cieszyły się wersje 3.5 V6, a także nieco rzadsza, czterocylindrowa odmiana 2.0 CGI Turbo, przeznaczona głównie na wybrane rynki poza Europą.
Najważniejsze różnice pomiędzy oferowanymi silnikami to nie tylko pojemność czy liczba cylindrów, ale również typ doładowania i zaawansowanie systemów wtrysku paliwa, które wpływają zarówno na osiągi pojazdu, jak i na koszty eksploatacji. Dostępne były odmiany z napędem na tylną oś oraz na cztery koła (4MATIC), co przekładało się na odmienne parametry jazdy i poziom spalania.
Szczegółowe zestawienie kluczowych parametrów silników Mercedesa GLK prezentuje poniższa tabela:
Silnik | Pojemność (cm³) | Zasilanie | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | 0-100 km/h (s) | Zużycie paliwa (l/100 km) |
---|---|---|---|---|---|---|
GLK 200 CDI/220 CDI | 2143 | diesel, turbodoładowany | 143/170/204 | 360/400/500 | 8,8–9,0 | 5,6–6,1 |
GLK 250 CDI/BlueTEC | 2143 | diesel, biturbo | 204 | 500 | 8,0 | 6,1 |
GLK 320/350 CDI | 2987 | diesel, V6 | 224/231/265 | 510/540/620 | 6,4–7,0 | 7,2–7,9 |
GLK 220/250/280/350 | 1991–3498 | benzyna, R4/V6 | 170/211/231/272/306 | 250/350 | 6,7–8,8 | 8,7–10,2 |
Patrząc na powyższą tabelę, można zauważyć, że różnice pomiędzy odmianami GLK dotyczą nie tylko mocy i spalania, ale też charakterystyki osiągów. Diesle gwarantują wyższy moment obrotowy, natomiast benzynowe silniki zapewniają bardziej liniowy przebieg mocy. Optymalny wybór jednostki napędowej zależy zarówno od oczekiwań co do dynamiki pojazdu, jak i akceptowanych kosztów codziennej eksploatacji.
Który silnik Mercedesa GLK jest najoszczędniejszy w codziennej eksploatacji?
Najniższe zużycie paliwa w Mercedesie GLK notuje wersja 220 CDI – zarówno w wariancie z napędem na tył, jak i na cztery koła. Model ten wyposażony jest w czterocylindrowego diesla o pojemności 2,1 litra, który przy spokojnej jeździe na trasie potrafi zejść do około 5,5–6,0 l/100 km według danych producenta, a w mieście zużycie rzadko przekracza 7 litrów. Wersje benzynowe są o około 2 litry mniej ekonomiczne w mieście, zaś sześciocylindrowe diesle zdecydowanie ustępują „220-ce” pod względem oszczędności.
Aby zobrazować różnice pomiędzy poszczególnymi silnikami GLK pod kątem rzeczywistego spalania, poniżej przedstawiono zestawienie najpopularniejszych wersji (średnie spalanie wg danych katalogowych, wartości orientacyjne – zależne od stylu jazdy):
Wersja silnika | Średnie spalanie [l/100 km] | Napęd | Komentarz |
---|---|---|---|
GLK 220 CDI (diesel, 4-cyl.) | 5,9–6,6 | tył/4×4 | Najbardziej oszczędny, popularny wybór |
GLK 250 CDI (diesel, 4-cyl.) | 6,2–7,0 | 4×4 | Podobna oszczędność, większa moc |
GLK 200 CDI (diesel, 4-cyl.) | 6,0–6,5 | tył | Nieco mniej dynamiczny, oszczędny |
GLK 350 CDI (diesel, 6-cyl.) | 7,5–8,5 | 4×4 | Wyraźnie wyższe spalanie |
GLK 280/300/350 (benzyna, V6) | 9,0–11,0 | tył/4×4 | Zdecydowanie nieekonomiczne |
W praktyce nie tylko wersja 220 CDI, ale również 200 CDI sprawdzi się jako oszczędny wybór, szczególnie dla osób pokonujących więcej kilometrów w mieście lub na trasach mieszanych. Silniki wysokoprężne poza niższym spalaniem mają także mniejsze zużycie przy jeździe autostradowej, co przekłada się na realne oszczędności eksploatacyjne.
Który silnik GLK zapewnia najlepsze osiągi?
Najlepsze osiągi w Mercedesie GLK oferuje silnik benzynowy 3.5 V6 (GLK 350), generujący 306 KM i 370 Nm momentu obrotowego. Pozwala to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy, co sprawia, że ta wersja jest najszybszym wariantem w gamie GLK. Wśród jednostek wysokoprężnych najmocniejsza jest 3.0 V6 (GLK 350 CDI), rozwijająca 265 KM oraz imponujące 620 Nm, dzięki czemu sprint do setki trwa tylko 6,4 sekundy.
Dla porównania osiągów najważniejszych wersji silnikowych Mercedesa GLK, poniżej znajduje się tabela obrazująca dane dla kluczowych jednostek benzynowych i diesla:
Wersja | Silnik | Moc (KM) | Moment (Nm) | 0-100 km/h (s) | Prędkość maksymalna (km/h) |
---|---|---|---|---|---|
GLK 350 | 3.5 V6 benz. | 306 | 370 | 6,1 | 238 |
GLK 350 CDI | 3.0 V6 diesel | 265 | 620 | 6,4 | 230 |
GLK 250 | 2.0 benz. | 211 | 350 | 7,6 | 215 |
GLK 220 CDI | 2.1 diesel | 170 | 400 | 8,8 | 205 |
Porównując dane, benzynowe 3.5 V6 pozostaje najmocniejszą i najszybszą propozycją zarówno w zakresie czasu przyspieszenia, jak i dostępnej mocy. Ostateczny wybór pomiędzy silnikiem benzynowym a dieslem zależy od własnych potrzeb, jednak pod względem osiągów GLK 350 pozostaje zdecydowanym liderem gamy.
Dlaczego warto wybrać jednostkę benzynową, a kiedy zdecydować się na diesla w GLK?
Wybór benzynowego silnika w Mercedesie GLK uzasadniony jest głównie niższą ceną zakupu oraz tańszą eksploatacją w kwestii typowych napraw i serwisów. Oprócz cichszej i płynniejszej pracy, jednostki benzynowe lepiej sprawdzają się w mieście, gdzie krótkie odcinki i częste postoje nie wpływają tak negatywnie na długotrwałość silnika, jak dzieje się to w przypadku diesla. Benzyna to także mniejsze ryzyko kosztownych awarii elementów typowych dla diesli, takich jak dwumasowe koło zamachowe, filtr DPF czy turbosprężarka.
Wybór diesla polecany jest przy dużych przebiegach rocznych oraz w trasie, gdzie oszczędności spalania są najbardziej odczuwalne. To właśnie silniki wysokoprężne, takie jak GLK 220 CDI czy GLK 250 CDI, zapewniają realnie niższe zużycie paliwa i wyższy moment obrotowy, istotny np. przy ciągnięciu przyczepy lub częstych podróżach autostradowych. Diesel oznacza jednak większą podatność na awarie kosztownych osprzętów oraz wyższe koszty potencjalnych napraw, jeśli samochód jest użytkowany głównie na krótkich trasach miejskich.
Poniżej znajduje się porównanie najważniejszych cech dla silników benzynowych i Diesla w GLK:
Cecha | Benzyna (np. GLK 300/350) | Diesel (np. GLK 220/250 CDI) |
---|---|---|
Spalanie (miasto / trasa) | 10-13 / 8-10 l/100 km | 7-9 / 5,5-7 l/100 km |
Głośność pracy silnika | Niska | Wyraźna, szczególnie na zimno |
Koszty typowych napraw | Niższe | Wyższe (np. DPF, dwumasa, wtryski) |
Osiągi przy niższych obrotach | Umiarkowane | Lepszy moment obrotowy |
Ekonomia przy dużym przebiegu | Mniej korzystna | Bardziej korzystna |
Tabela pokazuje wyraźne różnice w kosztach eksploatacji i spalaniu. Benzyna jest korzystniejsza do miasta i rzadkich tras, diesel staje się opłacalny tylko przy znaczących przebiegach powyżej 20-25 tys. km rocznie oraz przy przewadze jazdy poza miastem.
Jakie są najczęstsze usterki poszczególnych silników Mercedesa GLK?
Silniki Mercedesa GLK mają swoje charakterystyczne słabe punkty, które powtarzają się w konkretnych odmianach. Diesel 2.1 CDI (OM651) narażony jest na pękające wtryskiwacze piezoelektryczne oraz szybkie zużycie napinacza i rozciąganie łańcucha rozrządu, co niekiedy skutkuje poważnymi awariami. W przypadku jednostki 3.0 CDI (OM642) typowe są wycieki oleju spod uszczelki chłodnicy oleju, a także gromadzenie się osadów i zanieczyszczenia kolektora dolotowego.
Silniki benzynowe również nie są wolne od problemów – 3.5 V6 (M276) znany jest z awarii napinacza łańcucha rozrządu oraz zużywania wałków rozrządu, a 2.0 turbo (M274) często zmaga się z awariami chłodnicy EGR i zapychającym się katalizatorem. Powszechne w nich jest także podwyższone zużycie oleju silnikowego, szczególnie powyżej przebiegu 150 tys. km. Dodatkowo wielu użytkowników zauważa nietrwałość czujników układu wtryskowego oraz nietrwałość uszczelek pod pokrywą zaworów.
Porównanie najczęstszych usterek głównych silników Mercedesa GLK poniżej przedstawia tabela:
Oznaczenie | Typ silnika | Najczęstsze usterki |
---|---|---|
OM651 | 2.1 CDI (diesel) | Pękające wtryskiwacze, rozciąganie łańcucha rozrządu, awarie napinacza |
OM642 | 3.0 CDI (diesel) | Wycieki spod chłodnicy oleju, zabrudzenia kolektora dolotowego |
M276 | 3.5 V6 (benzyna) | Awarie napinacza rozrządu, zużycie wałków rozrządu |
M274 | 2.0 turbo (benzyna) | Awarie chłodnicy EGR, zapychający się katalizator, nadmierne zużycie oleju |
Jak widać w zestawieniu, każda jednostka ma swoje powtarzające się słabe ogniwa, na które dobrze zwrócić uwagę szczególnie podczas zakupu czy okresowych przeglądów. Wysoka cena napraw niektórych awarii – na przykład wymiany rozrządu lub uszczelki chłodnicy oleju – znacznie podnosi ogólne koszty utrzymania danego wariantu silnikowego.
Który silnik GLK daje najlepszy stosunek ceny do jakości na rynku wtórnym?
Wśród używanych Mercedesów GLK najbardziej opłacalnym silnikiem pod względem stosunku ceny do jakości jest diesel 220 CDI generacji OM651. Jednostka ta uchodzi za kompromis pomiędzy kosztami zakupu, spalaniem i typowymi wydatkami serwisowymi, szczególnie po modernizacji w 2011 roku, gdy wyeliminowano część problemów wieku dziecięcego. Na rynku wtórnym 220 CDI jest również szeroko dostępny, co przekłada się na konkurencyjne ceny i łatwy dostęp do używanych części.
Najmocniejsze odmiany diesla (250 CDI i 350 CDI) są zauważalnie droższe zarówno w zakupie, jak i naprawach – turbodoładowane V6 OM642, choć bardzo dynamiczne i cenione przez część użytkowników, wymagają kosztownych serwisów rozrządu oraz napraw układu EGR i kolektora dolotowego. Benzynowe 3.5 V6 (GLK 350) trzymają wysokie ceny zakupu i mają większe spalanie, natomiast podstawowe GLK 200 CGI i 250 są mniej popularne ze względu na wyższą awaryjność (szczególnie dotyczy to wersji z bezpośrednim wtryskiem i rozrządem napędzanym łańcuchem).
Poniżej zestawiono w tabeli najpopularniejsze silniki GLK pod kątem relacji cena/jakość na rynku wtórnym (uwzględniono średnie ceny aut i typowe koszty utrzymania na podstawie raportów DEKRA i danych OTOMOTO z 2023 roku):
Silnik | Rok/wersja | Śr. cena zakupu (PLN) | Śr. roczny koszt eksploatacji (PLN) | Typowe usterki | Dostępność części |
---|---|---|---|---|---|
220 CDI (OM651) | 2009–2015 | 55 000 | 3 500 | Wtryski, EGR (sporadycznie) | Dobra |
250 CDI (OM651) | 2009–2015 | 60 000 | 4 100 | Wtryski, chłodnica EGR | Dobra |
350 CDI (OM642) | 2009–2015 | 70 000 | 5 200 | Kolektor, EGR, rozrząd | Dobra |
200/250 CGI | 2009–2012 | 54 000 | 4 800 | Łańcuch rozrządu, wtryski bezpośrednie | Dostateczna |
350 (V6, benzyna) | 2009–2015 | 65 000 | 5 800 | Uszczelki, świece, zużycie paliwa | Dobra |
Na podstawie powyższej tabeli widać, że GLK 220 CDI OM651 jest najtańszy w utrzymaniu i zakupie, a jego awarie należą do stosunkowo prostych i przewidywalnych. Większość mechaników i sprzedawców części potwierdza dobrą dostępność elementów zamiennych, co dodatkowo obniża koszty serwisowania.